بررسی نقش فناوری اطلاعات در بازاریابی گردشگری (مطالعه تطبیقی سایت های کردشگری داخلی و خارجی)

3,806 بازدید
تاریخ انتشار: 1393/02/10
چکیده:

امروزه اینترنت وفناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی مراحل زندکی نقشی اساسی را ایفا می نماید. در گذشته نه چندار دور کمتر کسی می توانست از این امکانات استفاده نماید ولی در حال حاضر با گسترش این تکنولوژی ها به صورت فراگیر، همه در استفاده از آنها بهره مند بوده واین دست آوردها توانسته زندکی را آسانتر نماید .صنعت گردشکری نیز یکی از صنایعی می باشد که بیشترین استفاده را از اینترنت برده و توانسته که از این فناوری بیشترین بهره را در بازاریابی و جذب توریست داشته باشد. ایران نیز با داشتن منابع فراوان طبیعی وتاریخی کهن یکی از قطب های توریستی جهان می باشد که به علت ضعف در اطلاع رسانی و نداشتن قدرت کافی در عرضه خدمات گردشگری نتوانسته آنگونه که شایسته ایران است از این منابع استفاده نماید.در این مقاله سعی بر آن شده تا با مطالعه کتابخانه ای و اینترنتی روشهای بازاریابی اینترنتی مورد بررسی و نحوه استفاده از این امکانات در کشورهای دیگر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا بتوان نقاط ضعف این صنعت را در کشور پیدا کرده و در جهت بهبود آن گام برداشت.در نتایج حاصله نیز به این نکته میتوان رسید که نداشتن سایت های اینترنتی که بتواند جایگاه ایران را به طور شایسته به جهانیان معرفی نماید و خدمات گردشگری را به صورت جامع ارائه دهد از جمله مهمترین علل جذب توریست در ایران می باشد .

کلمات کلیدی: گردشگری الکترونیکی ، گردشگری اینترنتی ، بازاریابی اینترنتی ،فناوری اطلاعات

در دنیای امروز گردشکری جزء صنایع پر درآمد دنیا محسوب می شود، در واقع نه تنها گردشگری بزرگترین صنعت دنیاست بلکه روز به روز در حال رشد است،به گونه ای که سازمان جهانی پیش بینی میکند در سال ۲۰۲۰ تعداد گردشگران به ۱/۵ میلیارد نفر خواهد رسید.افزایش گردشگران وتوسعه گردشگری موجب گسترش انواع خدمات، ایجاد فرصت های شغلی، توسعه زیر ساخت ها در اقصی نقاط جهان، شهرها و روستاها می شود که در نهایت توسعه انسانی را به همراه می آورد(ترشیزیان ، ۱۳۹۰ ).با گسترش فضاهای توریستی و ایجاد امکانات رفاهی در اطراف آنها میتوان فرصت های شغلی جدیدی را نیز ایجاد نمود.فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز به عنوان یکی از عناصر بیرونی نظام گردشگری،سفر و مهمانداری به ابزاری الزامی و اجتناب ناپذیر تبدیل شده و نقش جهانی فزاینده ای به عنوان واسطی بین مصرف کننده و عرضه کننده ایفا می کند(ترشیزیان،۱۳۹۰).این فناوری موجب شده تا از این طریق عرضه کنندکان و مصرف کنندکان با وجود مسافت های بسیار دور با هم تعامل داشته باشند وارتباطی راحت تر برقرار سازند.در عین حال فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای ارتباط خاصی با گردشگری است، از یک طرف موجب جهانی سازی و توسعه گردشگری می گرددو از طرف دیگر گسترش جغرافیایی و عملیاتی گردشگری تقاضای بیشتری را ایجاد می نماید که بایستی با استفاده از فناوری پیشرفته به آن پاسخ داد(بوهایس،۱۳۸۵). هر چه که فضا های توریستی افزایش می یابد متقابلاً نیاز به این فناوری نیز بیشتر شده و موجب رشد آن نیز می شود. بدون شک مهم ترین عامل شتاب دهنده، بکار بردن فناوری اطلاعات (دستیابی، ذخیره و بازیابی اطلاعات ) در نظام توزیع گردشگری بوده است.این امر امکان دستیابی به اطلاعات به موقع در خصوص تسهیلات و اسکان در اماکن گردشگری را در تمامی مراحل توزیع و در هر مقطع زمانی فراهم ساخته است (لومسدن ، ۱۳۸۰ ). بیان مسئله امروزه صنعت گردشگری و مسافرت به عنوان دومین و بزرگترین استفاده کننده از اینترنت بعد از صنعت سخت افزار شناخته می شود که به بیشترین درآمد ایجاد شده از طریق صنعت گردشگری اختصاص دارد (2002,robinson). با توجه به وقایع و تحولات ۲ دهه گذشته، روند جهانی سازی و تشکیل سازمان تجارت جهانی تغییر، و رویکرد غالب کارشناسان و سازمان جهانگردی به سمت خصوصی سازی و بازار گرائی شکل گرفته شده است (رئیس دانا ، ۱۳۸۶ ). در این میان ایران نیز با داشتن تمدنی تاریخی و به عنوان بخش بزرگی از جهان اسلام و داشتن هزاران جاذبه گردشگری می تواند محور و کانون صنعت گردشگری در خاور میانه قرار گرفته و در واقع با خصوصی سازی میتوان رشد این عرصه را فراهم نمود و در پی بازارهای نهفته در این صنعت گشت. اما با وجود پیشرفت های فراوان در عرصه فناوری اطلاعات ایران نتوانسته از این همه منابع تاریخی و طبیعی به خوبی بهره گیرد و در این صنعت جایگاه خود را بدست آورد.

۳


اهمیت و ضرورت تحقیق با گزر از اقتصاد سنتی و شدت یافتن رقابت، تداوم سازمان ها در گرو شناسایی و جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان است (الهی ، ۱۳۸۴ ).این مهم نیز با استفاده درست وصحیح از تکنیک های بازاریابی میسر می باشد. صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنی نبوده و بکارگیری ابزارها و پارامترهای مؤثر بازاریابیمی تواند این صنعت را توسعه و بهبود بخشد. امروزه فناوری اطلاعات تحول عظیمی را در شناخت بازار و دسسترسی به مشتریان ایجاد کرده است، فناوری اطلاعات و ارتباطات یک شریک ضروری است که ارتباط بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را در سطح جهانی برقرار می سازد(حسین یغفوری،۱۳۹۱). گردشگری نیز یک فعالیت مبتنی بر اطلاعات است، بنابراین مکان ها و محصولات گردشگری شدیداً وابسته به معرفی و توصیف و نمایش است(پور فرج و همکاران،۱۳۸۷). از این رو ضرورت توسعه و ارتقاء زیر ساخت های این صنعت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار اهمیت پیدا کرده و جهت گسترش این صنعت باید به این مقوله توجه بیشتر و متمرکزتری نمود. ادبیات تحقیق گردشگری اساسًا به معنای مسافرت از یک مبدأ به یک مقصد به منظور سیاحت یا تجارت است و مفهوم آن فرآیند مبادله فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را نیز در بر میگیرد. این عوامل در مجموع شبکه ای را پدید می آورند که ما واژه مسافرت یا گردشگری ر ا برای آن بکار می بریم (لومسدن ، ۱۳۸۰ ). در تعریفی دیگر می توان گفت گردشگری مجموع پدیده ها و ارتباطات ناشی از کنش متقابل میان گردشگران،سرمایه، دولت ها و جوامع میزبان، دانشگاهها و سازمانهای غیر دولتی، در فرآیند جذب، حمل و نقل، پذیرایی و کنترل گردشکران و دیگر بازدید کنندگان است (پاپلی یزدی و سقایی،۱۳۸۵ ) با توجه به مطالب بالا می توان گفت صنعت گردشگری و توریسم از جمله صنایعی است که میتواند با اتکا به فناوری نوین و با استفاده از اینترنت، حجم قابل توجهی از فعالیت های خود را در زمان اندک با سرعت و سهولت بیشتر به انجام برساند(فیاضی و میرزاده،۱۳۸۶).حال می توان گردشگری الکترونیک را اینگونه تعریف کرد : بکارگیری فناوری های نوین برای ارائه خدمات مورد نیاز گردشگران با استفاده از فناوری اطلاعات، ارائه خدمات مورد نیاز گردشگران به طور ساده تر و با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر (کاظمی، ۱۳۸۸). واژه کردشگری الکترونیک نیز به معنای کاربرد کسب و کار الکترونیکی در مسافرت و گردشگری است و سه مجموعه متمایز کسب و کار، نظام های اطلاعاتی و مدیریت و گردشگری را شامل می شود (مجتبی قندالی،۱۳۹۰ ).با توجه به توضیحات داده شده کردشگری الکترونیک ارائه تمامی خدماتی است که در گذشته گردشگران به صورت نسبی از آنها استفاده می کردندبه علاوه خدماتی که به واسطه فناوری اطلاعات میسر شده اند (حسنی، ۱۳۸۸). انجمن بین المللی کارشناسان متخصص توریسم، توریسم را فعالیت خاصی می داند که از طریق انتخاب و پذیرش سفر به محیطی بیرون از منزل به صورت یک اقامت شبانه انجام می پذیرد (Dubois &roussel ، ۲۰۰۶ ).

٤


مطالعات و پژوهش های پیشین با توجه به مطالعا ت فراوان صورت گرفته در گذشته در مقاله ای تحت عنوان نقش فناوری اطلاعات در بازاریابی گردشگری که تسط آقای یغفوری و همکارانشان در دانشگاه سیستان و بلوچستان صورت گرفته است به این نتیجه رسیده اند که گردشگران با توجه به انگیزه شان نسبت به مسافرت اقدام می نمایند.بنا بر این برنامه ریزی و توسعه گردشگری ابتدا مستلزم شناسایی انگیزه ها و تقاضاهای گردشگران می باشد.در این مقاله اشاره شده است که برای گسترش گردشگری الکترونیک باید متخصصان و کارشناسان به صورت گروهی بر روی تهیه پرتالجامع گردشگری ایران کار نمایند. در مقاله دیگری تحت عنوان راهکارهای توسعه صنعت گردشگری با تأکید بر گردشگری الکترونیک که توسط سرکار خانم الوند و خسروآبادی صورت گرفت ایشان نیز به این نتیجه رسیدند که جهت ایجاد درآمد ارزی و افزایش تولید ناخالص داخلی از طریق صنعت گردشگری باید هر چه سریع تر تحولات گردشگری الکترونیک را درک نموده تا آینده موفق تری در زمینه گردشگری داشته باشیم. روش تحقیق این پژوهش بر اساس روش کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی صورت گرفته است، پس از مطالعات اسناد نوشتاری در رابطه با این موضوع چند سایط گردشگری داخلی و خارجی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت. این سایت ها نیز بر مبای کیفیت در ارائه خدمات و همچنین بر اساس کشورهایی هستند که سهم بالایی در جذب کردشگری را دارا می باشند. فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأ ثیر آن در گردشگری: در گذشته جهانگردان خود باید تدارکات سفر را می دیدند.جهت صدور ویزا و تهیه بلیط هواپیما و پس از آن در کشور مقصد رزرو هتل وسپس آشنایی با مکانهای دیدنی کشور میزبان، ولی با پیدایش فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی و پیدایش وب ۲ روند این گونه کارها به سرعت کاهش پیدا کرد. امروزه دسترسی به اینترنت برای همه میسر شده و تمامی افراد در تمامی نقاط جهان تنها با یک کلیک میتوانند به اطلاعاتی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند.آنها می توانند از دریچه این تکنولوژی بسیار عظیم به تمام نقاط جهان سفر نموده و اطلاعاتی راجع به مکان مورد نظر خود، زبان و فرهنگ آن کشور اطلاعات کسب نمایند و شرایط آب و هوایی آنجا را بررسی و لوازم مورد نیاز خود را جهت انجام مسافرت تدارک ببینند. البته باید گفت از آنجایی که امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری با هم پیوند عمیقی برقرار کرده و ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند معموٌلا مشخص نمودن این که آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرضه و تقاضا صنعت توریسم توانسته اند تغیرراتی را ایجاد نمایند و یا اینکه فقط توانسته اند دستیابی به این نیازها را سهولت بخشند کار بسیار دشواری می باشد،فناوری های ارتباطی امکاناتی را فراهم نموده اند که دستیابی به نیازها را آسان نموده است و آیا این آسانی موجب افزایش تقاضا گردیده است مستلزم تحقیقاتی وسیع می باشد، ولی آنچه که مسلم است است کشورهایی که تا کنون به صورت صحیح شناخته نشده بودند و افراد از آنها اطلاعات دقیقی نداشتند توانسته اند با استفاده از این فناوری اطلاع رسانی جامعی از خود نموده و یا کشورهایی که جاذبه های توریستی طبیعی و تاریخی داشته ٥


به این روش برای خود تولید بازارهای بالقوه نمایند. آژانس های مسافرتی نیز در این میان از فناوری اطلاعات بهترین بهره را به عنوان واسطه بین عوامل عرضه و تقاضا ایفا میکند.آژانس های مسافرتی وظایف خود را به عنوان واسطه از طریق رایانه و سیستم های رزرواسیون رایانه ای CRSانجام می دهند. GDSسیستم هایی هستند که خدمات رزرواسیون و خدمات اطلاعات فروش را توزیع می کنند و بر خلاف CRS که تنها در هتل ها و آژانس های هواپیمایی مورد استفاده قرار می باشند، GDS تسهیلاتی جهت ارتقاء کسب و کار توریسم ارائه می کند. تسهیلاتی چون صدور ویزا و ترخیص کالا از گمرک و بازرسی وضعیت مهاجرت افراد در فرودگاه را به همراه دارد (یغفوری و دیگران،۱۳۹۱). کمبود مدیریت در ارائه خدمات با سرعت و کارایی مناسب به گردشگران در چنین فضایی منجر به عدم حفظ مشتری می شود (موسوی و سمیع زاده، ۱۳۸۶ ) مزایای گردشگری الکترونیک یکی از مهم ترین عوامل اقتصادی دخیل در گردشگری عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی کشور میزبان می باشد. هر توریستی پس از اتمام سفر جهت بازگشت از آثار فرهنگی و و صنایع دستی کشور میزبان کالاهایی را برای هدیه تهیه می نماید. این امر موجب صرف وقت و هزینه می باشد و بیشتر اوقات مسافران از صنایع دستی کشور میزبان اطلاع کافی ندارند. اینترنت باعث کاهش در وقت و هزینه در این مقوله شده و کار را برای مسافران راحت تر نموده است، علاوه بر این رزرو هتل و بلیط هواپیما نیز از این طریق آسان تر شده است.افراد میتوانند نوع هتل خود را انتخاب نمایند با ویژگی ها و امکانات محل اقامت مورد نظر خود آشنا شده پس از آن عملیات رزرواسیون را انجام دهند.امکانات دیگری را که گردشگری الکترونیک در اختیار مسافران قرار می دهد عبارت است از : ü اطلاع رسانی به صورت کامل و دقیق ü اخذ ویزای الکترونیکی ü گردشگری الکترونیک هزینه ها را کاهش داده و افراد با هر نوع درآمدی می توانند به سفر بپردازند ü حذف واسطه ها و کاهش هزینه ها از طریق فناوری اطلاعات و کاهش هزینه ها ü توسعه گردشگری مجازی و امنیت گردشگران (ملک آبادی ، یوسفی ،۱۳۸۸) ü کاهش ساخت و سازهای بی مورد در راستای خدمت رسانی به گردشگران (الوند، خسرو آبادی،۱۳۹۱) ü کاهش رفت و آمد ها جهت جمع آوری اطلاعات در مورد سفر ü کسب آمار دقیق و قابل استناد از میزان سفرهای جهانگردی و سرویس های مورد استفاده آنها (سرافرازی ،۱۳۸۸) ü کمک به توسعه و ایجاد زیر ساخت ها در مناطق کمتر توسعه یافته ü کاهش ساخت و سازهای بی مورد جهت اسکان مسافران(قندالی و دیگران ،۱۳۹۰) ü اسان نمودن برنامه ریزی جهت انجام سفر

٦


سایت های گردشگری و نحوه ارائه خدمات: کشور مالزی سایت (www.tourism.gov.my) که یکی از سایت های مورد بررسی است یکی از قوی ترین سایت ها در این راستا می باشد. در این سایت با وارد شدن به آن به صورت اتوماتیک زبان سایت به زبان کشوری که شما از آنجا به سایت کانکت شده اید تغییر می کند و دیگر لازم نیست به زبان مورد نظر تغییر یابد.این سایت بسیاری از زبانهای دنیا را پشتیبانی می کند که همین خصوصیت باعث پیشتاز بودن این سایت می شود.امکان دیگری که این سایت در اختیار کاربران خود قرار می دهد این است که آرشیو کاملی از تمام جشنواره ها،رویدادهای مهم و مسابقات ورزشی را به صورت کامًلا تفکیک شده و بر اساس ماه های سال در اختیار کاربران قرار می دهد.امکان دیگر این سایت انتخاب و جستجوی مکانهای دیدنی کشور مالزی می باشد و آرشیوی کامل از این مکان ها را در اختیار کاربران خود قرار می دهد و نیز اطلاعات جامعی از مکان های اقامتی اطراف این جاذبه ها را به ترتیب درجه این هتل ها و شرایط رزرو آنها محیا می سازد.همچنین نحوه رسیدن به این مکانها را با توجه به مدت زمان مربوط به هر نوع مسافرت در اختیار کاربران قرار می دهد. نکته جالب توجه این است که وقتی شما یکی از جاذبه های کشور مالزی را در این سایت انتخاب می نمایید مکان های دیدنی اطراف آن را نیز برای شما به نمایش در می آورد و دیگر اینکه اطلاعات تماس مربوط به هر قسمت را به کاربران خود نشان می دهد.این بخش از سایت بر اساس استان ها، جزایر، جاذبه های فرهنگی، مکان های ماجراجویانه و هیجان انگیز تقسیم بندی شده که افراد می توانند بنا به ذوق و سلیقه خود از این قسمت ها بازدید نمایند. در پایان نیز باید گفت که این سایت ۲۵ پیشنهاد برتر را برای بازدید از مالزی با تصاویری زیبا و طراحی عالی در اختیار کاربران قرار می دهد که این خود باعث جذب گرشگران به بازدید از کشور مالزی می شود.این سایت همچنین جهت رزرو هواپیما و تهیه برنامه سفر نیز امکاناتی را تدارک دیده است اضافه بر آن آژانس های مسافرتی، انواع تور های گردشگری (تاریخی و پزشکی و غیره ) و بروشور های الکترونیکی را نیز در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. کشور ایتالیا سایت www.italia.itمربوط به کشور ایتالیامی باشد که به شما ایده های سفر را ارائه می کند.این قسمت بر اساس جاذبه های طبیعی، فرهنگی، هنر، تاریخ، جاذبه های ورزشی و سلامت و یکسری از جاذبه های پیشنهادی خود سایتمرتب شده است.هر یک از این قسمت ها با عکس های بسیار زیبا و نقشه دقیق اینرنتی همراه می باشد تا مسافران را در درک دقیق موقعیت مکانی آن ها مطلع سازد. امکان دیگری که این سایت در اختیار کاربران قرار می دهد یک اپلیکیشن برای موبایل می باشد که این نرم افزار می تواند زمانی که فعال باشد با قرار گرفتن دوربین موبایل به سمت مکان مورد نظر تمامی اطلاعات مربوط به آن مکان را برای شما به نمایش در آورد. این نرم افزار اطلاعات مفید دیگر مربوط به مکانهای گردشگری، اخبار و رویداد ها را نیز به کاربران خود ارائه دهد. اطلاعات دیگری که این سایت ها در اختیار کاربران خود قرار می دهند وضعیت آب و هوایی، آدرس سفارت خانه های کشورهای مختلف، قوانین حقوقی مربوط به گردشگری که گردشگران باید در مورد مسافرت خود از آن ها اطلاع داشته باشند اعم از قوانین گمرکی، حمل و نقل، ۷


بهداشت و درمان و غیره می باشد. دیگر امکانات این سایت نمایش هزینه هایی که برای بازدید از جاذبههای توریستی باید پرداخت شود و آدرس دقیق این مکان ها می باشد.در این سایت علاوه بر امکان انتخاب هتل جستجوی پیشرفته ای را در اختیار کاربران قرار می دهد تا بر اساس شرح محل اقامت، قیمت، درجه هتل جستجوی خود را انجام دهد. در نهایت نیز این سایت از طریق رسانه های اجتماعی تور های مجازی را جهت افرادی که امکان سفر برایشان فراهم نیست میسر می سازد. کشور فرانسه سایت www.en.parisinfo.comکه مربوط به کشور فرانسه می باشد به خوبی تمام جاذبه های گردشگری را به جهانگردان معرفی می نماید. جستجوی محل اقامت به شما این امکان را می دهد تا مکان مورد نظر خود را متناسب با سلیقه، محدوده مکانی مورد نظر و بودجه خود انتخاب نمایید. در این سایت لیست کاملی از رستوران ها و کافه های پاریس موجود است که می توان از طریق جستجوی مکان های توریستی به رستوران های اطراف آنها نیز دست یافت، بعلاوه اینکه آدرس دقیق آنها نیز از طریق گوگل مپ برای گردشگران به نمایش در آمده، زمان پذیرایی از از میهمان ها را نیز به نمایش در اختیار کاربران قرار می دهد. اطلاع رسانی از رویدادها و جشن های پیش رو از دیگر نکات مثبت این سایت می باشد. در این سایت نیز مانند سایر وب سایت های معرفی شده امکان خرید و رزرو اینترنتی بلیط پارک ها، موزه ها، مکان های تفریحی و گردشگری وجود دارد.

کشور ترکیه آخرین سایتی که مورد بررسی قرار گرفته است سایت www.goturkey.com مربوط به کشور ترکیه می باشد.در این سایت نقشه کامل کشور ترکیه با توانایی مشخص نمودن مکان های دیدنی، موزه ها و شهرهای کشور ترکیه می باشد. در این سایت علاوه بر عکس هایی زیبایی کهاز کشور ترکیه به نمایش در آمده است، نمایش وضعیت آب و هوایی شهر های مختلف ترکیه از دیگر امکانات این سایت می باشد.اطلاعاتی در زمینه شهر های ترکیه، غذاها، ورزش های بومی، مکان های دیدنی و مراکز خرید را می توان از طریق این سایت بدست آورد. این سایت امکان استفاده از تورهای مجازی را نیز برای علاقه مندان عرضه داشته تا بتوان از طریق این تکنولوژی به تماشای کشور ترکیه پرداخت. تورهای روزانه، تورهای گروهی ویژه و رزرو هتل و هواپیما از دیگر امکانات این سایت می باشد. سایت های داخلی سایت های داخلی بررسی شده عبارتند از وب سایت رسمی گردشگری و سایت جامع گردشگری ایران و با توجه به مطالعات انجام شده به وضوح می توان به این نتیجه رسید که سایت های داخلی بسیار ضعیف عمل نموده اند. هدف اصلی از برقراری سایت های گردشگری جذب توریست خارجی می باشد و این در حالی است که سایت های داخلی از زبان های بین المللی پشتیبانی نمی کنند و در نتیجه توریست خارجی نمی تواند از این سایت ها استفاده نماید. در این ۸


سایت ها عکس ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و یا در اندازه های بسیار کوچک گرفته شده اند.این سایت ها سیستم یکپارچه ای نداشته، بسیار پراکنده عمل نموده و رابط گرافیکی و کاربری بسیار ضعیفی داشته اند و اطلاعاتی را که لازمه یک سفر بوده و مورد نیاز جهانگردان می باشد را در اختیار آنها قرار نمی دهند. نکات مثبت این سایت ها اطلاع رسانی از صنایع دستی، وضعیت آب و هوایی و نقاط تفریحی و توریستی با توجه به تفکیک های انجام شده از لحاظ توریست (طبیعی، تاریخی، ورزشی، سلامت و مذهبی) می باشد. گردشگری مجازی نیز یکی از نقات قوت این سایت ها می باشد که متأسفانه فیلم ها بسیار کوتاه و با کیفیت بسیار پایین تهیه شده اند. نتیجه گیری با توجه به مطالعات صورت گرفته می توان به این نتیجه رسید که وجود سایت های گردشگری جزء ضروریات در مسیر ارتقاء سطح گردشگری در کشور می باشد.با گسترش فناوری های اطلاعاتی این تکنولوژی ها کلیه فرآیند ها را کوتاه نموده و دریچه ای جدید از ارتباطات را در اختیار کاربران خود قرار داده اند.ایجاد این وبسایت ها نیز با مطالعات کارشناسی و صرف وقت و هزینه امکان پذیر می باشد. باید بتوان از سایر کشورهایی که در این راستا پیش قدم بوده الگو برداری نموده و سپس پیاده سازی کرد.در سایت های گردشگری باید تمامی امکاناتی که موجب جذب و رفاه گردشگران می شود وجود داشته باشد تا گردشگران بتوانند به صورت یکپارچه از این امکانات استفاده نمایند و جهت برنامه ریزی و اقدام به سفر از پیش تدارکات لازم را ببینند.با توجه به شرایط سایت های داخلی می توان نتیجه گرفت که یکی از دلایل ضعف صنعت توریسم در ایران نداشتن سایت های قدرتمند در این زمینه می باشد و تا زمانی که این پایگاه های اطلاعاتی ایجاد نشوند جهانگردان نمی توانند در مورد کشورمان تصویری روشن را کسب نموده و این موجب عدم تمایل به دیدن جاذبه های فراوان موجود در کشورمان میشود.در پایان نیز امید است مطالعات حاضر گامی در جهت پیشرفت این صنعت بوده و ایده هایی نوین را در اختیار صنعتگران این عرصه قرار دهد.

۹


منابع : ۱. رئیس دانا، فریبرز، ۱۳۸۶،بررسی و ارزیابی نقش توریسم ورزشی در توسعه اقتصادی ، راهبرد اجتماعی ۲. صودی ماهکان، علیرضا،۱۳۸۶، بررسی نقش بازاریابی در صنعت جهانگردی شهرستان مقدس مشهد،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس ۳. پور فرج، علیرضا و عیسی زاده، روشن، چراغی، کبری،۱۳۷۸، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، رشد اقتصادی، فصل نامه اقتصاد و تجارت نوین ۴. بوهایس،دیمیتریوس، ۱۳۸۵، گردشگری الکترونیک ۵. لومسدون، لس، ۱۳۸۰، بازاریابی گردششگری، ترجمه گوهریان،محمد ابراهیم، چاپ اول،تهران،انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ۶. پاپلی یزدی، محمد حسین،سقایی،محس،۱۳۸۵،گردشگری (ماهیت و مفاهیم)چاپ اول انتشارات سمت ۷. فیاضی ، مرجان،میرزاده،ملیحه،۱۳۸۶،استفاده از گردشگری الکترونیکدر صنعت گردشگری ایران،نشریه اقتصاد،بررسی های بازرگانی،شماره ۲۳ ۸. حسنی ،فرنود،۱۳۸۸، مقدمه ای بر گردشگری الکترونیک،کارکرد ها و چالش ها و قابلیت های توسعه، مجله عصر فناوری اططلاعات، سماره ۵۲ منابع لاتین: ,Robinson, K., 2002, “Themed A Fraction-Variations or Anthems”, Insight .1 November Harris, R and Leiper, 2005, “Sustainable Tourism: an Australian .2 .Perspective, Butter worth-Heinemann, Chas wood .David L. Edgell, Sr -Maria DelMastro Allen-Ginger Smith- Jason R .3 )"Swanson "Tourism Policy and Planning(Yesterday, Today and Tomorrow (2008

نظرات

نام (ضروری)
پست الکترونیک(ضروری)
نظرشمــا
ارسال نظر
3463 P