معرفی مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

88,528 بازدید

هدف از این رشته عبارت است از: آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی خصوصا واحدهای مرتبط با بازار مصرف، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت و بازار، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مشکلات بازارشناسی، توسعه بازار، ...، ارزیابی راه حلهای مختف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات اتخاذ شده. افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی که بازار را تحت تاثیر قرار می دهند و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای.

واحدهای درسی در دانشگاه:

  • مدیریت منابع انسانی پیشرفته
  • تئوریهای مدیریت پیشرفته
  • تحلیل آماری
  • مدیریت استراتژیک پیشرفته
  • بازارشناسی و مسائل بازاریابی
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
  • حسابداری مدیریت
  • تحقیق در عملیات پیشرفته
  • اقتصاد مدیریت
  • سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته
  • تحقیقات بازاریاب
  • بازاریابی صنعتی
  • رفتار مصرف کننده
  • سمینار در مسائل بازاریابی

آینده شغلی:

فارغ التحصیلان این رشته با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازارگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقات بازار که امروز برای موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما از این نکته نبایستی غافل شد که تنوع دروس ارائه شده و فاصله آن تا مباحث عملی و کاربردی، آینده را برای فارغ التحصیلانی که قصد دارند مستقیما وارد حوزه بازاریابی و فروش شوند، دشوار می سازد. بنابراین این وظیفه به عهده خود دانش آموختگان می باشد که در کنار ارتقاء سطح علمی خود، نگاه ویژه ای به محیط کسب و کار داشته باشد. البته پاپیروس به این دانشجویان توصیه می کند، در دوره دانشجویی حتما دانشجویان بازاریابی را حتی به صورت مقطعی، در عمل بچشند و به قول بازاریابان کهنه کار " طعم نه شنیدن و روشهای مقابله با آن " را بیاموزند. چیزی که فقط و فقط از طریق کسب تجربه عملی امکانپذیر است.

برای تحصیل در این رشته چه چیزهایی مورد نیاز است؟

  • علاقه مندی به علوم مدیریت و بازاریابی (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی
  • توان تجزیه و تحلیل محیط بازار و داشتن روحیه بالا در شناسایی و نفوذ در آن
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی (زبان، ICDL، تجربه عملی و ... )
  • روابط عمومی بسیار بالا، روحیه شکست ناپذیر، ذهنی خلاق و مشتری مدار (بسیار مهم)
  • کسب تجربه عملی فروش (ترجیحا توصیه می شود)

نظرات

فرشته
1392/03/23
پاسخ به این نظر

خیلی تشکر، بخاطر مطالب مفیدی که ارائه میدین تشکر

شاهرخ
1392/05/07
پاسخ به این نظر

وقتی با واقعیت روبرو میشی میبینی که همه مطالب فراگرفته شده بکار میاد

رضا
1392/09/13
پاسخ به این نظر

مورد کسب مهارتهای عمومی واقعا" مهم هستند که علاوه بر مدرک کارشناسی باید در این موارد نیز مسلط باشیم.
با تشکر

امیر
1392/10/08
پاسخ به این نظر

توضیحات در خصوص کلیه گرایش ها جامع بود . تشکر

نسرین
1392/11/28
پاسخ به این نظر

آیا مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی همان mba است؟

علی
1393/09/29

خیر

ضادق
1395/05/21

Mba منظور.فقط مدیریت بازرگانیه...بازاریابی جداس

عباسعلی رستاد
1393/01/18
پاسخ به این نظر

بسیار عالی بود خصوصا اشاره تجربه کاری درحین تحصیل. بازاریاب شرکت بزرگ ....

احسان ابراهیم زاده
1393/07/01
پاسخ به این نظر

سلام
من چندین سال است که در زمینه بازاریابی فعالیت میکنم کتاب های زیادی هم مطالعه کردم ولی مطالعه میکنی به دانش بازاریابیت اضافه میشود اما در عمل نمیتونی استفاده کنی چون اکثر کتابهای موجود در بازار ایران ترجمه کتابهای لاتین است که اصلا به درد بازار ایران نمیخورد کتابهای تالیفی هم برگرفته از همین منابع لاتین است

رضا
1395/09/14

کاملا با شما موافقم،دقیقا همینطور است،الگوهای ذکر شده در کتاب های بازاریابی وحتی کتاب های موفقیت با شرایط سیاسی، اقتصادی،دینی وبه خصوص رفتار اجتماعی ما بسیار متفاوت است..اگوی مصرف و رفتار مصرف کننده در ایران بسیار بسیار با کشور های غربی کنتراست دارد..تورم وعدم پایداری شرایط اقتصادی وعوامل تاثیر گذار دیگری هست،که راهکارهای کتاب های بازاریابی و امثالهم به تنهایی نمیتوانند موثر باشند....این کتب و چیزهای مانند مستند قوانین جذب و...بیشتر به عنوان یک منبع انگیزشی نقش بازی میکنند...متاسفانه تولید علم در کشور ما بسیار ضعیف است به همین دلیل ما کتابی مثلا در زمینه بازاریابی وتبلیغات که بومی باشند نداریم یا بسیار کم است...ما در علم اقتصاد، بازاریابی، تبلیغات و بسیاری ازاین دست صاحب کرسی نیستیم...پس در نهایت علم بومی نداریم چه رسد به آنکه تحلیلی از این علوم بومی داشته باشیم...لاجرم هر آنچه (کتاب و مقاله)که اندکی کاربردی به نظر می رسد حاصل مطالعه و تجربیات شخصی نگارندگان است.
به امید ایرانی آباد

نسرین محمدعلی
1396/10/13

سلام دوست عزیز
در زمینه هدف گذاری، اقدام ، مدیریت و موفقیت کتاب رقص عقابها بی نظیره، به خصوص که نویسنده ایرانیه و الگوها در کتاب به هیچ وجه برگرفته از کتاب یا شخصیت های خارجی نیست صد در صد نمونه ها ایرانی هستن. کتاب واقعا کاربردیه.

مسعود
1393/07/21
پاسخ به این نظر

با سلام.به نظر من مدیریت بازرگانی یکی از رشته های پر کاربرد در جامعه امروزی ست که فارغ التحصیلان این رشته می توانند با کسب دانش لازم در شرکت های بازرگانی مشغول به کار شوند..

وحید
1393/08/06
پاسخ به این نظر

رشته منم بازاریابی هست.
می تونم بگم یکی از بهترین رشته های دنیاست.توی این رشته همه چیز هست. تنوع ،اتفاقهایی که شاید یکبار تو زندگیت برات بیفته،مسافرتهای زیاد،دیدن آدمهای مختلف،و از همه مهمتر درآمد بالا.به شرط اینکه یه بازاریاب تمام عیار باشی.حداقل روزی 5 ساعت مطالعه می خواد (حتی بعد از اینکه فارغ التحصیل شدی). 
یه نکته نگفته اینکه تو ایران افراد سنتی بازاریابی رو همون ویزیتوری می دونن.ولی اینطور نیست ویزیتوری بخش کوچیکی از بازاریابی هست.یه مورد دیگه اینکه نگفته های این رشته خیلی بیشتر از مواردی هست که مطرح شده پس همه جوره جا برای پیشرفت هم داره...
موفق باشید

احسان
1394/09/26

این فقط نظر شماست.

عارف
1396/11/14

عالی

امیرحسین
1393/11/12
پاسخ به این نظر

باسلام
من میخوام رشته mba رو برم رشته کاردانی و کارشناسی مربوط به اون چیه؟
ممنون

لیلی
1394/07/15

سلام ببخشید باتوجه به تجربه شما من کارشناسی بازرگانی خوندم خیلی به مدیریت مالی علاقه دارم بنظرم تواناییشم دارم ولی متاسفانه دانشگاه مادرمقطع ارشد این رشته رونداره ومنم شهردیگه نمیتونم برم بخاطرهمین قصددارم برا ارشد بازاریابی بخونم ولی متاسفانه روابط عمومیم چندان تعریفی نیس بنظرشما چیکارکنم اگه این رشته روبخونم میتونم موفق بشم??

باسپاس

وحید
1394/02/01
پاسخ به این نظر

درود فراوان
من رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار رو خوندم و بعد از مطالعه مطالب بالا که توسط شما به رشته تحریر در آمده بود، چشم انداز جالبی رو در روبروی من پدید آورد.
در حال حاضر من در واحد بازاریابی شرکت صنعتی بوتان مشغول به کار هستم (شاید بپرسید که کامپیوتر و بازاریابی..!) و بسیار از کار و جایگاهم لذت می برم. بشدت علاقمند به تحصیلات آکادمیک در زمینه مدیریت و بازاریابی هستم. تقاضا دارم بنده را راهنمایی فرمایید. منتظر پیشنهادات مثمرثمر شما هستم.
با سپاس

VAHID
1394/02/16
پاسخ به این نظر

با سلام و سپاس فراوان
من دانشجوی رشته مدیریت هستم راسش از آینده شغلی این رشته بیم زیاد داشتم ولی با خواندن این مطالب روحیه زیادی گرفتم. امیدوارم در آینده بازار کار این رشته در کشورمان بیشتر و بیشتر شود

saede
1394/02/24
پاسخ به این نظر

سلام.من رشته م مدیریت بازرگانیه (کارشناسی) برای کارشناسی ارشد تصمیم دارم بازاریابی بخونم ولی با این مطلبی که خوندم احساس می کنم کشش لازم رو تو این رشته ندارم ... سوالم اینه که می شه با مطالعه توانایی لازم رو برای تحصیل تو این رشته پیدا کرد( منظورم تواناییهای پاراگراف آخره) البته دو سه موردشو میگم.....

baran
1394/02/25
پاسخ به این نظر

سلام ...اول از همه به خاطر اطلاعات خوبتون ممنونم،واقعا دنبال یه سایتی بودم که اطلاعاتش در مورد گرایش های ارشد بازرگانی به این خوبی باشه که بالاخره پیداش کردم...تشکر فراوان
منم گرایش بازاریابی رو خیلی دوست دارم و میخوام تو انتخاب رشته ی ارشد این رشته رو در اولویت بذارم
فقط یه سوالی داشتم من لیسانسم مدیریت نبوده، می خواستم بدونم تو ارشد چه درسایی رو پیش می خورم و چند واحد؟ و می خواستم بدونم آیا اینجوریه که ترم اول رو فقط همین درسایی که پیش خوردم رو بهم میدن یا نه، علاوه بر اون درسای ارشد رو هم میدن؟ یا این درسایی رو که پیش میخورم بنا به پیش نیاز درس دیگه ای بودن پخش می کنن بین ترما؟ لطفا اگه دوستان تجربه ای دارن در این زمینه بهم بگن

mahdie
1394/05/06
پاسخ به این نظر

سلام حسته نباشید.خیلی ممنون از اطلاعتتتون و همینطور نظرات دوستان.

سمیه
1394/06/18
پاسخ به این نظر

سلام من دانشجوی ترم اولی هستم.رشته مدیریت بازاریابی میشه بگید مدیریت بازاریابی با مدیریت بازر گانی چه تفاوتی داره؟؟آیا محدودتره؟اصلا این رشته خوب هست یا نه؟و علاقه به چه درسایی لازمه؟

سجاد
1394/07/28

سلام,من فارغ التحصیل رشته بازاریابی هستم, این رشته یک قانون یکنواخت و خاصی نداره بلکه بیشتر مفهومی و تجربیه که قدرت درک بالایی لازم داره, در کل برای کسانی که میل به پیشرفت مالی دارن خوبه, چرا که میتونه با یک جرقه یک فرصت خوبی رو برا ایجاد درامد بوجود بیاره, این رشته زیر مجموعه ای از مدیریت بازرگانی میشه.

roghayeh
1394/06/21
پاسخ به این نظر

با سلام.من کارشناسی ارشد رشته بازاریابی قبول شدم و از اینده شغلی و بازار کارش خیلی نگرانم. دودلم که برم یا نه لطفا راهنماییم کنین.ممنون

ریما
1394/07/26
پاسخ به این نظر

سلام
امسال بازاریابی قبول شدم.با توجه به این که کارشناسی علوم سیاسی خوندم اطلاعی راجع ب آینده شغلی مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی ندارم . بازار کار اهمیتی زیادی برام داره .آیا بازار کارش مثل بقیه مدیریت هاست یا کمتره ؟ ممنون میشم در این زمینه کمکم کنید

ادمین:
سلام. اگر تلاش و پشتکار خوبی داشته باشید، حداقل مانند سایر گرایش های مدیریت دارای بازار کار می باشد، شاید هم بیشتر.

محمد - یزد
1394/08/23
پاسخ به این نظر

از راهنماییتون ممنون رشته کارشناسی من مرتبط نبوده ولی این رشته خیلی عالیه الانم بهتر توجیه شدم

احمد
1394/09/07
پاسخ به این نظر

سلام من رشته ام زبان انگلیسیه الان میخوام ارشد مدیریت بازرگانی بخونم به نظرتون اینده شغلیش چطوره موفق میشم یا نه.

ادمین:
سلام. به تلاش، تخصص ها و مهارتهایتان بستگی خواهد داشت.

علی
1394/09/14
پاسخ به این نظر

سلام
میخاستم بدونم همه دانشگاها این رشته رو دارن (دولتی.آزاد.پیام نور.علمی کاربردی ) سوال دومم کدوم شهر ها این رشته رو داره ممنون میشم از دوستان راهنمائی کنید

امین
1394/09/16
پاسخ به این نظر

درود بر دوستان،من مدرک کارشناسیمو مدیریت آموزشی گرفتم،میخام ارشد رو مدیریت بازرگانی بازاریابی بخونم ،آیا کار درستیه،آیا از آموزشی بهتره از هر لحاظ،لطفا راهنماییم کنید

شکوفه
1394/09/24
پاسخ به این نظر

با سلام
مطالب بسیار مفید بود, ضمن سپاس از شما, من کارشناسی مهندسی صنایع خوندم, میخوام ارشد بازرگانی بازاریابی شرکت کنم بنظرتون اشباع نمیشه؟ چون همه دارن رشته های مدیریتی می خونن من هم روابط عمومی خوبی دارم و هم زبان قوی

ادمین:
با سلام. مدارک اشباع می شوند ( حتی بهتر است بگوییم شده اند) اما تخصص، مهارت، ایده پردازی و کارآفرینی و ... کاملا بکر و تاثیر گذار هستند و در بازار بی رحم کار، برایتان مزیت رقابتی ایجاد می کند.

jafar
1394/09/24
پاسخ به این نظر

ممنون از سایت خوبتان من رشته تحصیلیم مدیریت نیست خواستم بینم چه د رسهای پیش میدن

ادمین:
سلام. معمولا درس پیش نیاز به تشخیص گروه ارائه می شوند و بسته به رشته شما دروس پیش نیاز تعیین می شوند.

اصغر
1394/09/25
پاسخ به این نظر

سلام به نظر من رشته ی بازرگانی رشته ی خوبیه و اینده ی شغلی خوبی هم داره . ولی به مهارت هایی هم برای موفقیت نیاز داره که دوستان حتما توجه کنند مهارت هایی مانند زبان کامپیوتر که خیلی مهمه. دوستان مدیریتی یک مدیر باید اهل تجزیه تحلیل جمع بندی وارائه ی راه حل منطقی باشد ودر هر زمینه ی از زندگی اش مدیر خوبی باشد.

بهنام
1394/10/15
پاسخ به این نظر

سلام.من فارغ التحصیل مهندسی مکانیک هستم و چون برای استخدام خیلی به مشکل برخوردم میخوام برای ارشد مدیریت بخونم.بیشتر به مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی علاقه دارم البته من صرفا برای استخدام شدن میخوام ارشد بخونم .به نظر شما کدوم گرایش مدیریت برای استخدام شانس بیشتری داره(مخصوصا استخدام بانک ها)؟شانس مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چطوره؟ممنون میشم اگه ADMINجواب بدین.ممنون از سایت عالیتون.

ادمین:

سلام
چند سال قبل که شما دیپلم گرفته بودید بازار کار مکانیک، مناسبتر از الان بود اما در حال حاضر مشکلات صنعت بیشتر از قبل شده، لذا بازار کار مکانیک هم تحت الشعاع قرار گرفته است. به یاد داشته باشید الان که وارد ارشد بشوید، سه سال دیگر خارج خواهید شد. پس راه حل چیست؟ درست تصمیم گرفتن.
1- چرا رشته مدیریت؟ آیا من علاقه به مباحثش دارم؟ فارغ التحصیلان رشته مدیریت که می شناسم در کجا مشغولند؟ اگر دلیل قانع کننده ای برای خودتان دارید برید سراغ سوال دوم
2- کدام گرایش مدیریت؟ بازرگانی، مالی، تکنولوژی، اجرایی، شهری، صنعتی، دولتی، آی تی و ... ماهیت اکثر گرایش ها یکسان است ولی چه بهتر که در مسیر درستی ادامه دهید. برای تشخیص گرایش، به شغل مد نظر خود (البته با تحقیق) نگاه کنید. در نگاه اول مدیریت صنعتی برای شما مناسبتر است چرا که لیسانس مکانیک دارید. اما در صورت تمایل به کار در شرکت های بازرگانی، مشاغل دفتری و ... مدیریت بازرگانی مناسبتر می باشد. مدیریت دولتی هم خوب است ولی در حال حاضر جذب یک ارگان دولتی شدن ساده نیست. در خصوص بانک ها نیز، چندان تفاوتی بین گرایش های مدیریت وجود ندارد ، هر چند مدیریت مالی و بعد بازرگانی و دولتی تناسب بیشتری دارند. 3- مدیریت رشته پر طرفداری به حساب می آید. آیا من در میان این همه فارغ التحصیل راه به جایی خواهم برد؟ نحوه پاسخ شما به این سوال، آینده شماست. اینکه چه کسی می خواهید بشوید. یک کارمند، یک کارآفرین، یک متخصص متبحر در مدیریت کارخانجات، یک بیکار و ....
بسته به رویای شما و نحوه واکنش به آن، دوره تحصیل، تلاشی که به خرج می دهید متفاوت است و نهایتا شغل آینده شما هم تابعی از آنخواهد بود.
موفق باشید

امیر حسین
1394/11/18
پاسخ به این نظر

رشته بازاریابی دانشگاه دولتی دارد؟؟؟؟؟

کاکتوس
1394/12/08

بله داره ... یزد و تهران

حسام
1394/12/06
پاسخ به این نظر

رشته بازاریابی یه نوع علم محسوب میشه؟

امیر
1395/01/08
پاسخ به این نظر

سلام . من امسال دارم برای ارشد بازرگانی گرایش بازاریابی میخونم . دوستانی که قبول شدند در دولتی امکانش هست از سر فصلهای امتحانی یک کتاب خوب رو برای مطالعه معرفی کنند .

1.زبان تخصصی و عمومی
2.اصول مدیریت در اسلام
3.ریاضی و آمار
4.تئوریهای مدیریت
5.اقتصاد خرد و کلان
6.تحقیق در عملیات
7.بازاریابی

فرح بانو
1395/04/19

سلام ✋
مدیریت اسلامی پورعزت
اقتصاد خرد مشرف جوادی (البته این مدتیه چاپ نمیشه و پیداکردنش خ سخته)
اصول بازاریابی کاتلر)(این کتاب خ خوب و مفیده ولی حجمش زیاده)

mosix
1395/08/03
پاسخ به این نظر

سلام
چارت عوض شده.
مثلا درس مدیریت برند و تبلیغات اضافه گردیده شده.از لینک بالا میتونید pdf رو دریافت کنید.
http://miau.ac.ir/uploads/new chart/arshad ensani/bazargani-ta.pdf

seyed reza fatemi
1395/08/06
پاسخ به این نظر

سلام
من تازه واسه کارشناسی مدیریت اقدام کردم و کاردانی معماری بودم اما با وجود مشورت هایی که داشتم تصمیم به تغییر رشته و برای کارشناسی مدیریت اقدام کردم واقعا عالیه واقعا عالیه

مهدی
1395/09/07
پاسخ به این نظر

سلام ، من بازاریابم والان مدت دوساله که توی این شغلم و از کارم خیلی راضیم ، فواید بازاریابی تجربی این کار واقعا عالیه ، مثلا ارتباط مستمر با مردم ، محاسبات ، همیشه در سفربودن ، تنوع کالاها ، اختیار کامل در کنترل همه امور چه از قبیل ؛ ویزیت ، کنترل و نحوه پرداخت مشتریان ، نظارت و پیگیری بر ارسال کالاها ، بدست آوردن روابط عمومی بالا ، دارای جایگاه اجتماعی و دیده شدن در بین موقعیتهای شغلی روز و پر چالش دنیا ، اهمیت و نیاز واقعی و مبرم امروز جامعه دیر آشنای ما به این شغل پر فایده مخصوصا از لحاظ ، پیشگیری و جلوگیری فیزیکی و قطعی از برخی بیماریهای ذهنی ، روحی روانی ، واز هر لحاظ بسیار شغل شیرین و جالبیه .از خداوند مهربان ممنونم که اینهمه لطف وعنایت خاص بمن داشته که بتونم در این حرفه فعالیت داشته باشم.خدایا ممنونم.

مژگان
1395/10/26
پاسخ به این نظر

سلام اما درصنعت غالبا نگاه مثبتی به دانش اموختگان بازاریابی در سطح ارشد و دکترا نیست .

پوریا
1395/12/03
پاسخ به این نظر

سلام
میخوام رشته مدیریت بازرگانی بخونم خواستم بدونم که زبان انگلیسی توی این رشته چقدر مهمه...؟؟؟

محمد
1395/12/03

برای فارغ التحصیل شدن فقط باید دو درس انگلیسی رو پاس کنی. ولی اگه کسی بخواد توی شرکت های صادرات و واردات کار کنه یا جذب صنعت بشه، از نون شبم واجبتره

بنفشه
1396/03/18
پاسخ به این نظر

سلام من میخوام در کارشناسی ارشد مدیریت انتخاب رشته کنم . به غیر از روزانه می تونم گزینه های دیگه رو انتخاب کنم. (شبانه، مجازی، پیام نور ، خود گردان و غیر انتفاعی) 15 سال حدودا کارم بازرگانی و خرید و فروش توی یک شرکت خصوصی هست. الان می خوام انتخاب رشته کنم نمی دونم چه کار کنم. آیا فقط رشته مدیریت بازرگانی بزنم یا مدیریت های دیگه هم خوب هستند و به درد من می خورن ممنون می شم اگر کسی تجربه داره کمک کنه

نورج
1396/03/28

سلام بهترین انتخاب برای شما باتوجه به کارتون به ترتیب الویت میتونه مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی-بازرگانی بین الملل-بازرگانی داخلی-تجارت الکترونیک و...می باشد..رشته های دیگر مدیریت چندان به کار شما نخواهد امد

محسن
1396/09/05
پاسخ به این نظر

سلام من میخواهم کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی ادامه تحصیل بدم و با توجه به کارم که بیمه هست خیلی علاقه دارم بیشتر علمی پیشرفت کنم.میخواستم بدونم تسلط داشتن به زبان انگلیسی تاثیری تو پیش رفتم دارد یا نه؟ خیلی متشکر و سپاس فراوان

حدیث
1397/05/16
پاسخ به این نظر

لطف میکنین تفاوت رشته ی mba با مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی را بگین.

نام (ضروری)
پست الکترونیک(ضروری)
نظرشمــا
ارسال نظر
652 Z
پی دی اف وان