یکشنبه 19 شهریور 1396 - 09:44

چرا مردم کتاب کمتر می خوانند؟ / نقل از عصر ایران

منبع: عصر ایران دسته: دانشگاهی 115 بازدید

چرا مردم کتاب کمتر می خوانند؟

جواب:

1- کتاب وسیله انتقال اطلاعات است. وسیله انتقال اطلاعات تغییر کرده است. در کنار کتاب، گوشی موبایل و تبلت.

2- در کل جهان، روند انتشار و مطالعه کتاب و همزمان انتشار رسانه های چاپی (روزنامه ها) روند کاهشی و همزمان دریافت معلومات از طریق وسایل نوین ارتباطی (سایت ها، گوشی های موبایل و ...) روند صعودی به خود گرفته است، ایران نیز به مانند جهان.

3- افراد در ایران اصولا نیازی به افزایش اطلاعات برای بهبود زندگی و کار خود ندارد.

4 - کتاب در ایران براساس نیاز و علاقمندی مخاطبان منتشر نمی شوند ( به دلایلی از جمله نبود رقابت واقعی، پرداخت نادرست یارانه ها، لزوم دریافت مجوز ، سانسور،ارتباط ضعیف ایران با کشورهای توسعه یافته )

5- جامعه ایران، جامعه شفاهی است. به دلیل مانع ها و جلوگیری ها در برابر ورود کتاب چاپی و چاپخانه به سرزمین دولت عثمانی و ایران، عمر دوره چاپ در ایران تا قبل از ورود وسایل ارتباطی دیداری و شنیداری، کم است. این یکی از مهمترین دلایلی است که فرهنگ کتاب و قرائت در ایران نهادینه نشد.

میزان مطالعه، کتاب و فضای مجازی

نکته 1

سطح مطالعه جامعه ایرانی به دلایل متعدد و از همه مهمتر، گسترش اینترنت، موبایل، اینترنت موبایلی و گوشی های هوشمند، برنامه های فعال در گوشی های هوشمند نسبت به قبل سیر تصاعدی دارد.

نکته 2

اثرات افزایش اطلاعات مردم در ایران در چند بخش قابل مشاهده و دریافت است. اول - واکنش جامعه ایرانی نسبت به قبل، واکنشی تر شده است. واکنش نشانه بهبود و ارتقاء و بهتر شدن یک جامعه است. دوم - افزایش و نوع حساسیت جامعه ایرانی جامعه ایرانی نسبت به گذشته، نسبت به مسائلی از خود حساسیت نشان می دهد که در گذشته یا وجود نداشته یا به شدت ضعیف بوده است. حساسیت ها نسبت به حقوق انسان ها، تحصیل، فرهنگ، میراث فرهنگی، تنوع فرهنگی و محیط زیست افزایش یافته است. این خود نشانه افزایش اطلاعات و معلومات جامعه ایرانی است.

نکته 3

وسیله ارتباطی خود بخشی از ارتباط است. قطعا تاثیرات کتابخوانی با دریافت اطلاعات از سایر وسایل قابل مقایسه نیست. دریافت اطلاعات از طریق کتاب نسبت به سایر وسایل انتقال اطلاعات، کیفی تر و تاثیرگذار تر است.

نکته 4

قرار نیست کتاب، رسانه های چاپی و کاغذی، گوشی موبایل و رسانه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی، یکدیگر را حذف کنند بلکه سهم هر یک در بازار انتقال و دریافت اطلاعات، جابجا می شود.

نکته 5

در حال حاضر رسانه های اینترنتی خود به گسترش و رونق مطبوعات و مجلات و کتاب ها کمک می کنند. به عنوان مثال نویسندگان و مترجمان می توانند از طریق اینترنت، کتاب های خود را به صورت پی دی اف به فروش برسانند و هزینه آن را نیز از طریق بانکداری الکترونیک دریافت کنند. در این قالب، قطعا نویسندگان و خوانندگان هر دو بهره می برند اما این ناشر سنتی است که از چرخه ارتباط میان دو طرف خارج شده است.

نکته 6

قیمت کتاب و مجلات و مطبوعات در ایران نسبت به درآمد افراد بسیار نازل است. عدم استقبال از کتاب و مطبوعات به دلیل قیمت آنها نیست بلکه به دلیل محتوای آنها و عدم پیروی از فرهنگ رقابت و مشتری مداری است.


http://www.asriran.com/fa/news/557863

نظرات

نام (ضروری)
پست الکترونیک(ضروری)
نظرشمــا
ارسال نظر
3767 N
پی دی اف وان