شنبه 23 مهر 1390 - 20:52

فرهنگی ایرانی و تولید صادراتی

منبع: خبرگزاری مهر دسته: اقتصادی 1,835 بازدید

در فرهنگ مردم ایران وقتی از تولید صادراتی صحبت می شود دو برداشت وجود دارد. برداشت اول به معنی تولید یک کالا با استاندارد بین الملل به سفارش مصرف کننده خارجی و مفهوم دوم تولیدی که ازکیفیت و بسته بندی مناسب برخوردار بوده و قادر است جایگزین کالای وارداتی شود. بسیاری از فروشندگان وبازاریابان داخلی در مواجهه با مشتری با تبلیغ کالای خود به عنوان کالای صادراتی تلاش می کنند که مشتری را به مرغوبیت کالای خود مطمئن سازند. گرچه این دو برداشت تا حدودی متفاوت است ولی هر دو این مفاهیم نیاز ضروری کشور است. از یک طرف با بررسی تاریخ تحولات اقتصادی کشورها به خصوص کشورهایی که به جرگه کشورهای نوظهور ( ترکیه – کره – اندونزی و مکزیک ) پیوسته اند، قابل درک است که کشورهای در حال صنعتی شدن ابتدا با هسته های خودکفایی شروع و سپس با توسعه صنایع مونتاژ و استراتژی جایگزینی، واردات کرد ه اند و با فرهنگ صنعتی و بازار داخلی آشنا شده و سپس با انباشت سرمایه و تجربه خود اقدام به تاسیس شرکت های بزرگ و صاحب برند کرد ه اند و پس از افزایش این نوع شرکت ها این کشورها به بازارهای منطقه ای راه یافته و سپس جهانی شده اند. کشور ما نیز تا حدودی این مسیر را طی کرده و از مرحله استراتژی جایگزینی واردات عبور کرده است. در همین راستا پیش بینی می شود میزان صادرات محصولات صنعتی در سال به رقم 30 میلیارد دلار برسد که برای رسیدن به این امر نیازمند ورود به مرحله تولید صادراتی و اتحاد استراتژی صادرا ت محور هستیم. هم اکنون در کشور و همزمان با تاسیس صندوق توسعه ملی در راستای کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت و توانمندسازی بخش خصوصی، امکان سرمایه گذاری در تولید صادراتی فراهم شده است. در این میان لازم است نگاه مسوولان در تاسیس این صندوق، حمایت از تولیدات صنعتی وکشاورزی باشد تا بتواند تعهدات دریافت را به صورت ارزی پرداخت کند و دریافت کننده وام، دل نگران تغییر نرخ ارز و ضرر و زیان حاصل از آن نباشد. امید است با نهایی شدن استراتژی توسعه صنعتی کشور و استقلال سازمان استاندارد و با توجه به ارضای بازار داخلی از تولیدات مورد نیاز با حمایت های صندوق توسعه شاهد سرمایه گذاری بخش خصوصی در جهت توسعه صادرات و گسترش بازا رهای صادراتی باشیم. در این راستا صنایع پتر وشیمی و معدنی و خدمات فنی و مهندسی به عنوان الگوی موفق قابل استفاده است. هم اکنون چهار تا پنج میلیون تن از محصولات تولیدی پتروشیمی در داخل کشور مصرف می شود در صورتی که حدود 15 میلیون تن آن صادر می شود و درخواست های جدید ایجاد شده نیز باید صادر شود. هما نطور که در بخش معدن و خدمات فنی مهندسی بازار داخلی امکان جذب محصول و خدمات تولیدی را ندار د.

 

نظرات

نام (ضروری)
پست الکترونیک(ضروری)
نظرشمــا
ارسال نظر
338 N
پی دی اف وان